Tavaly indult sorozatunkban, a Fajáték-körképben a hazai játékkészítők közösségének tagjait mutatjuk be, akik egyedi ötleteik mentén szépen kivitelezett, a gyerekek fantáziáját és kézügyességét, szellemi képességeit fejlesztő, természetes alapanyagú játékokat terveznek és gyártanak. A körképet sokféle más alapanyaggal dolgozó játékkészítők festik igazán sokszínűre, így kitekintőinkben a nemeztől a fonalon át a papírig sok minden felbukkanhat. A legfrissebb fejezet főszereplője a LapKaland megálmodója, Mittli Éva, aki klinikai szakpszichológusként és kétgyermekes édesanyaként sokrétű tapasztalattal rendelkezik a gyermek-szülő kapcsolatot és a játékok világát illetően egyaránt. A vele készült interjúban szó lesz kötődő nevelésről, érzelmi fejlődésről, képernyőmentes percekről, arról, hogyan alakíthatjuk a közös játékot örömforrássá minden résztvevő számára, és persze sok más, minden szülő számára érdekes témáról. Olvassatok tovább!
A LapKaland ötletgazdája, Éva az Őrségben él férjével és két gyermekével. Klinikai gyermek szakpszichológusként gyerekeknek és szülőknek egyaránt hasznos posztereket, kártyacsomagokat tervez. Ezek elsősorban játékokhoz kapcsolódnak, de nem a szó klasszikus értelemében, mint például a társasok, sokkal inkább az érzelmi fejlődést, a szülő és a gyermek egymáshoz kapcsolódását segítik izgalmas, olykor mókás vagy kalandos formában. A történet úgy indul, ahogy erre a sorozatban már számos példa akadt: a gyermekek érkezésével szoros és átvitt értelemben is új utakra indul a család, sok esetben a munka vagy karrier szempontjából is. Éva anyukaként szakmai tapasztalatait felhasználva a LapKalanddal abban szeretné támogatni a szülőket, hogy a közös játék élményén keresztül jobb legyen gyermekeikkel való kapcsolatuk. Az ötlet megszületéséről saját szavait idézzük:
„A lányom egy időben kizárólag kiskonyházni szeretett volna, ami rettentő unalmas volt számomra, hiába tudtam szakemberként, mennyire fontos a szabad játék, az ő irányítása. Ezért álmodtam meg az első kártyacsomagot, az aLapKalandot, ami főképp szerepjátékokhoz javasol témákat, mégis meghagyja a szabadságot. Szerettem volna egy olyan eszközt adni a szülők kezébe, amellyel úgy tudják színesíteni a közös játékot, hogy az számukra is élvezetet jelentsen, ugyanakkor a kontroll a gyermekek kezében maradhat. A LapKaland 2021-ben indult útjára. Bár nem szoktam hangsúlyozni, de a tervem része volt az is, hogy a kártyacsomag a karantén alatt megélt összezártság érzésére, a dolgozó szülő - unatkozó gyerek helyzetben felmerülő problémákra is megoldást nyújtson.
Kifejezetten célom volt a csomag tervezésekor – és fontos szempont maradt az utána következő játékok esetében is - a képernyőfogyasztási szokások minimalizálása gyerek és szülő tekintetében egyaránt. Az, hogy olyan eszköz kerüljön a szülő kezébe, amivel ha akarja, ki tudja mozdítani a gyermeket a képernyő elől. Maga a kártya, mint formátum, nagyon jó hordozófelületet jelent ezek megvalósításához, mivel rohanó világban élünk, nincs időnk sokat olvasni, gyors és egyszerű megoldásokat keresünk. Ezeken keresztül hatékonyan és könnyen adhatjuk át a tudást, ugyanakkor kis helyet foglal és eszközként használható. A játékot, mint tárgyat, másodlagosnak tekintem. A cél a tevékenységben lelt öröm mind a gyermek, mind a felnőtt részéről. Persze fontos az esztétika: a lapok letisztult dizájnja, a grafikai munka Csibi Borókának és más vállalkozó anyukáknak is köszönhető, akiknek én adom a témát, de az alkotásban, a művészi megfogalmazást illetően szabadságot hagyok nekik.”
A játékok leírását olvasva is kitűnik, hogy ezek a kártyacsomagok legalább annyira szólnak a szülőknek, mint a gyerekeknek. A fókusz a közös tevékenység: hogyan dobjuk fel a kirándulást, hogyan vezessük be a gyermeket a számok világába, vagy mit játsszunk velük, ha otthon vagy utazáskor éppen unatkoznak, esetleg egy-egy meglévő játékot kevésbé kedvelnek? Sőt, bizonyos csomagok, mint a Szeretet-aLap vagy az Indulat-aLap egyenesen a szeretetnyelvű kommunikáció és az indulatkezelési technikák tanításában segít a szülőknek. A kapcsolódás és a kötődő nevelés a „lapkalandozásban” kiemelkedő szerepet kap. Éva erről a következőket mondta:
„A kötődő nevelés első helyre emeli a gyermek igényeire való reagálást. A gyerekek nyelve a játék és a mese. Utóbbiról rengeteg szó esik, éppen ezért tartom fontosnak, hogy a játékokról, a játékról, mint tevékenységről is edukáljam a szülőket. Abban szeretném segíteni a családokat, hogy a játékok varázslatos világán keresztül jobban tudjanak (együtt)működni, és boldogabban éljenek. Igyekszem egyszerű megoldásokat kínálni azokra a kritikus tevékenységekre, amik nehézséget jelenthetnek. Ezek tehát nem klasszikus értelemben vett, utasításokat tartalmazó társasjátékok, hanem ötletadó csomagok, amik éppen a kevésbé kreatív szülőknek segíthetnek. Akik nem tudják lerajzolni vagy más izgalmas módon megjeleníteni a választási lehetőségeket, akiknek nehezen jönnek az ötletek arra vonatkozóan, hogy mivel foglalkozzanak egy adott helyzetben a gyermekükkel. Vagy akik szeretnék csökkenteni a saját vagy gyermekeik képernyőidejét, netán szeretnének játszani a gyermekeikkel, de nem tudják hogyan lenne jó mindannyiuknak.
Például ha szülőként nehezen vesszük rá magunkat, hogy a gyerekekkel kellő időt töltsünk a szabadban, jól jöhet egy ötlettár a kinti tevékenységekről, ilyen a SzabadKaland. Ha szeretnénk elkerülni a képernyőzést egy hosszú autózás során, legyen a kezünkben valami, amiben közös, utazáskor is bevethető játékok szerepelnek – erre példa az Úti Kaland. Az olyan csomagok pedig, mint a Matek-aLap vagy az Alak-aLap a játszva tanuláshoz biztosítanak változatos lehetőségeket. Szeretnék jobban az érzelmi nevelés felé fordulni, ezért egy érzelmeket bemutató, azok felismerését, kommunikálását segítő játék lesz a következő projektem, aminek a megjelenésére ősszel lehet számítani.”
Rengeteg szülőnek okoz gondot, hogyan legyen elég ötletes és türelmes egy fárasztó munkanap után, hogyan feleljen meg tökéletesen a neveléssel kapcsolatos cikkekből ismert válaszkész szülő ismérveinek? Éva szerint a gyerekeknek minden perc figyelem kincset érő ajándék. Nem az a cél, hogy egész nap, mindent alárendelve és tökéletes formában játszunk, hanem hogy minden nap legyen egy kis idő, amikor belefeledkezve kalandozunk gyermekünkkel egy elvarázsolt világban, amikor igazán figyelünk rá. Ehhez lehet eszköz egy társasjáték, egy kirakó, vagy akár egy lovagi vár építése attól függően, kinek miben rejlik az öröme. A gyermek igényei mellett meg kell, hogy jelenjen a játék kapcsán a szülő igénye is, de az nem mindig egyértelmű, hogyan tudjuk ezt kivitelezni.
„Ha játékválasztásra kerül a sor, én a zárt végű játékokat preferálom, mert szeretem az egyértelmű kereteket, a szabályokat, amit ezek a játékok adnak. Ennek ellenére rengeteg nyílt végű játékunk van, és bátorítom a gyerekeket, hogy használják őket, mert jól tudom, milyen sokat fejlődhetnek általuk. A lányom mindig is szerepjátékozni és kreatívkodni szeretett, amihez viszonylag jól tudok kapcsolódni, a fiam pedig szeret molyolni, traktorokat tologatni, ez az ő egyedüli tevékenysége - vele a közös olvasásnak van fontos szerepe a kapcsolatunkban. A férjem és a család többi tagja nem nagy játékos, ők más módon kapcsolódnak a gyerekekkel. Ebből a példából is látszik, mennyire változatosak a lehetőségek.”
Biztosan sok szülőnek ismerős - ahogy az is, hogy milyen problémákat vethet fel - a helyzet, amikor a gyerekek nehezebben találják fel magukat, nehezebben kezdenek közös játékba egymással, az egész napos feszültséget pedig a szülő közelében oldják fel, belőle töltődnek. Ez Éváéknál sincs másképp. Hogy mennyire segítség vagy épp nehézség, ha a szülő szakember is egyben, arról így mesélt:
„Igyekszem tudatosítani magamban, hogy én is hibázhatok, hogy lehetek gyenge. Nem vagyok és nem is akarok tökéletes anya, feleség, vállalkozó lenni, ehhez pedig el kell engednem az olykor fellépő bűntudatomat. Nekünk is vannak küzdelmeink, amikről nehéz úgy beszélni, hogy közben nem akarom, hogy a gyermekeimnek a jövőben kellemetlenséget okozzon az, mivel foglalkozott az édesanyjuk az ő hatásukra is. Ez nagy felelősség anyaként, szakemberként egyaránt. Ugyanakkor szeretném, ha a pszichológia, mint tudomány közelebb kerülne az emberekhez, ha mernének segítséget kérni, ha látnák, hogy van értelme dolgozni magukon, a kapcsolataikon, mert lehet jobban élni.”
A kártyacsomagok tervezésekor nemcsak a kapcsolódás, az együtt töltött minőségi idő és a játszva tanulás, de a természetes anyagok és a fenntarthatóság is fontos szerepet kapnak.
„A fenntarthatóság megjelenik a privát életünkben és a játékok kivitelezése során is. A kártyák egy része környezetbarát crush kartonra készül, helyet találok a sérült termékeknek, csomagolásként pedig vászonszütyő, újrahasznosított papírból készült boríték vagy gyapjúfilc tároló készül a kártyákhoz. A DIY filozófia viszont inkább fejtörést okoz, mert nem vagyok túl ügyes, így sok alkotás nem sikerül úgy, hogy az szép és sokáig használható legyen, meg ezek elkészítése nagyon időigényes is. Filc állatok, kiskonyhai alapanyagok varrásán, esetleg nemezelésen kívül mással nem igazán próbálkozom, de szívesen vásárolunk használtan játékot, könyvet, bútort is, és igyekszünk minden téren csökkenteni a hulladékot.”
A LapKaland palettáján újdonságnak számító Szivárvány-aLap egy olyan ötlettár, ami kifejezetten a méltán népszerű szivárványépítőkhöz készült. Többen úgy tartják, ezt a játékot internetes segítség vagy más inspiráció nélkül, csakis a saját kreativitásunkat használva kell vagy érdemes használni, ugyanakkor másoknak ez nehézséget okoz.
„Sokat őrlődtem magamban azon, hogy megszentségtelenítem-e ezt a fantasztikus nyílt végű építőjátékot azzal, hogy kvázi zárt végűvé alakítom egy kártyacsomag segítségével. Végül elengedtem az ezzel kapcsolatos kétségeimet. Szerintem sokan vagyunk, akiknek szükségünk van inspirációra, de szeretnénk elkerülni a képernyőt, pláne játék közben, hiszen bár ötletet adhat, de ellehetetleníti a játékban való elmélyülést. Ha valaki hasonlóan vélekedik, akkor már ilyen terméket is találhat a piacon, míg ha valaki szeretné meghagyni a felfedezés örömét, az egyszerűen csak nem veszi meg. Hasonló dilemmát vet fel a legnépszerűbb műanyag építőjáték is. Egyre speciálisabb elemekből lehet megépíteni a készleteket, egyszerű „téglákat” tartalmazó szetteket már alig találni.”
Minden játékkészítőnek, tervezőnek fontos visszaigazolás az, ha látja, milyenek a termékek a gyakorlatban, ezért Éva is arra biztat mindenkit, bátran jelezzenek vissza saját tapasztalataikról, ezek nagyon feltöltőek tudnak lenni. Egy kedves történetet is megosztott velünk arról, amikor a szülő-gyermekek közti eltávolodást a Szeretet-aLap kártyacsomaggal sikerült orvosolni. És hatalmas öröm egy ilyen folyamat részesének lenni amellett, hogy a kártya csak egy eszköz, az igazán nagy értéket, a munkát a szülő fekteti bele.
Ha szeretnétek többet is megtudni a LapKaland kártyacsomagjairól, nézzetek körül a weboldalán, Facebookján vagy Instagramján! Ezeken a felületeken nemcsak a játékokról olvashattok részletesen, hanem találkozhattok Éva hasznos, a mindennapi rutin során felbukkanó élethelyzetekre alkalmazható tanácsaival is, amikkel hozzájárul, hogy a szülők a lehető legjobban érezzék magukat ebben a szerepben.
A Fajáték-körkép korábbi részeit pedig ITT találjátok. Tartsatok velünk Facebookon és Instagramon is, hogy is, hogy a következő fejezetről se maradjatok le!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.