Azok számára, akik a kreatív hobbi és a kézművesipar területén tevékenykednek, elkerülhetetlen, hogy előbb-utóbb megismerjék a Messe Frankfurt által szervezett szakmai kiállítások és vásárok, az Ambiente, a Christmasworld és a Creativeworld nevét. Ezek a rendezvények ugyanolyan fontos világméretű seregszemlék a fogyasztási cikkek szegmensében, mint például az Anaheimben megrendezett NAMM Show a hangszerpiac, vagy a szintén Frankfurtban tartott Prolight + Sound a professzionális színpad-, vizuál- és hangtechnika piacán: a meghatározó iparági szereplők itt mutatják be legújabb termékeket, az aktuális évre szánt portfóliót, találnak új partnerekre, a látogatók pedig amellett, hogy megismerhetik az újdonságokat, számos előadáson szerezhetnek friss inspirációkat, legyen szó akár kreatív technikákról, trendekről, vagy épp a fenntarthatóság szerepéről a kézműves hobbik területén. Most következő interjúban a Messe Frankfurt alelnökével, Julia Uherekkel beszélgetünk többek között arról, miért van szüksége a fogyasztási cikkek piacának egy ilyen volumenű vásárhármasra, és arról is, hogyan állhat talpra egy világszerte többszáz kiállítást, vásárt és más rendezvényt szervező cég a karantén évei után.
Bár lényegében minden hétre jut valamilyen esemény a cég programnaptárában nem csak Európában, de a világ minden táján New Yorktól Hong Kongig, az év vége különösen mozgalmas a Messe Frankfurt csapata számára, hiszen a decemberi rendezvények mellett ilyenkor már javában készülnek a 2024-es szezonra, ami a január második hetében kezdetét is veszi a háromnapos Heimtextil szakkiállítással és vásárral, az interjú apropóját szolgáltató Ambiente, Christmasworld és Creativeworld pedig a hónap végén, január 26 és 30 között kerül megrendezésre.
Miért van szüksége a fogyasztási cikkek, a dekoráció és a kreatív hobbi termékek szektorának egy ilyen nagyságrendű nemzetközi találkozási pontra?
Julia Uherek: Ez a vásárhármas a fogyasztási cikkek európai seregszemléje, és voltaképpen a teljes világpiacot lefedi. A mostani rendezvények elődjének a Frankfurt Springfair (Frankfurti Tavaszi Vásár) tekinthető, ami egy hasonló profilú, általánosan fogyasztási cikkek piacára fókuszáló esemény volt a nyolcvanas és kilencvenes években. Azóta a gazdaság sok tekintetben globalizálódott, így rengeteg nemzetközi beszállító jelent meg, egyre nagyobb lett a kínálat minden piacon, így egy idő után nem tudtunk elég helyet biztosítani mindennek és mindenkinek. Emiatt aztán egyre több szegmens kapott önálló rendezvényt, köztük az irodaszerek, a dekoráció, papír- és csomagolóipar termékei, ez lett a Paperworld. Ezen a néven továbbra is szervezünk eseményeket Kínában, Indiában vagy a Közel-Keleten. Európában viszont 2010-ben önálló rendezvényeket hoztunk létre a kiskereskedelmi fogyasztási cikkek szektorának, mert ez az ágazat olyan gyorsan fejlődött, annyi cég tűnt fel, ami már indokolta ezt.
Egyébként bizonyos területeken ellenkező irányú folyamat zajlik, egyes piacok zsugorodnak, jó példa erre az irodaszerek szegmense, aminek az oka az egyre nagyobb mértékű digitalizáció. Ahogy egy piac konszolidálódik, a végfelhasználók új módon kezdenek használni új termékeket. Míg nem is olyan régen jellemzően irodákból dolgozunk, ma már a home office igényeit is ki kell tudnia szolgálni az irodaszerek gyártóinak, hiszen megváltoztak a fogyasztói prioritások, és maga a kiskereskedelem is. Az Ambiente - Christmasworld - Creativeworld hármassal létrehoztunk egy „one stop shop” eseményt a fogyasztási cikkek világméretű piacán, olyan termékkategóriákkal, amiket a végfelhasználók jellemzően egyszerre keresnek, így tökéletesen kombinálhatók az üzletekben vagy a webáruházakban. Egy olyan vásárló, aki mondjuk étkészletet, jellemzően dekorációs elemeket is keres. A három esemény egyidejű megrendezése óriási előnnyel jár a kereskedők és folyamat végén a vásárlók számára is.
Más szempontok is szerepet játszottak ebben?
Julia Uherek: Például az, hogy a vállalkozásoknak manapság sokkal hatékonyabbnak kell lenniük. Mára megtanultuk, hogyan szervezhetünk online találkozókat, ennek következtében az emberek kevesebbet utaznak. Válságos időszakokat követően sok ágazati szereplő számára fontos, hogy pénzt takarítson meg, hogy mérsékelje a költségeket, például az üzleti célú utazások esetében. Úgy gondoltuk, egy komplett szegmensekre kiterjedő hármas „one stop shop” kiállítással olyan jelentőségű eseményt hozunk létre, ahová mindenkinek el kell jönnie. Ahol minden szóba jöhető termékcsoport elérhető egy helyen, anélkül, hogy egy másik rendezvényre is el kelljen utazni, adott esetben több ezer kilométerről, hiszen Japánból vagy Dél-Amerikából is érkeznek kiállítóink.
És ha a partnereink tudják, hogy itt a világ minden tájáról érkező vásárlókkal találkozhatnak egy helyen, az számukra is vonzóbb, hiszen sokkal több, hatékonyabb kapcsolatépítési és üzletkötési lehetőség adódik ilyenkor, mintha valaki egész éven át utazna világszerte minden specializált szakkiállításra, hogy bemutassa a termékeit. Ez szintén fontos szempont volt amellett, hogy ugyanakkor rendezzük meg a három vásárt, és különösen fontos a kreatív hobbi és kézművesipar számára, hiszen a Creativeworld az egyetlen ilyen jellegű esemény a világon, ami igazán nemzetközi. Van hasonló rendezvény az Egyesült Államokban, de ez csak az ottani piacra összpontosít, ezért a tengerentúli piac igazán meghatározó szereplői, mint a Michaels Stores, vagy a Home Depot, akik ott vannak a hobbi és kézműves szegmens legnagyobb vásárlói között, szintén Frankfurtba jönnek, mert tudják, hogy itt a teljes nemzetközi hobbi és kézműves kínálat elérhető. Sehol máshol nem képviselteti magát az összes márka, ebben rejlik a frankfurti vásárhármas nagy erőssége.
Többször szóba került már a Covid időszaka, ami számotokra különösen nehéz lehetett, hiszen más programjaitokhoz hasonlóan az Ambiente, Christmasworld és Creativeworld kiállítások éveken át nem kerülhettek megrendezésre, és összességében több száz nemzetközi eseményről beszélünk. Hogyan tudtátok átvészelni ezeket az éveket?
Julia Uherek: Valóban nagyon nehéz időszak volt ez számunkra. Majdnem három éven át kellett nélkülöznünk a vásárokat itt Frankfurtban, ami borzasztóan frusztrált minket. Az egész csapat nagyon keményen dolgozott ezekben az időkben is, igyekeztünk megőrizni az optimizmusunkat, és bíztunk abban, hogy hamarosan megint eljön a személyes találkozások ideje. A kollégák folyamatosan keresték a kínálkozó alkalmakat, hogy ismét rendezvényt szervezhessünk, de aztán mindig jött egy újabb COVID-hullám. Olyan volt, mintha költözködés közben folyamatosan meg kéne állnunk, hogy újragondoljuk, mit is akarunk, hogy mikor láthatjuk ismét vendégül partnereinket világszerte, hogy ismét találkozzanak és új üzleteket köthessenek.
Abban biztosak voltunk, hogy nem bocsátunk el senkit. Ragaszkodtunk minden alkalmazotthoz ez idő alatt, mert bíztunk abban, hogy az élet előbb-utóbb visszatér a normális kerékvágásba, vásárokkal, kiállításokkal, inspiráló találkozókkal, és tudtuk, hogy amikor ez megtörténik, szükségünk lesz a munkatársainkra. Az idő igazolta a döntésünk helyességét, mert az idei visszatérő rendezvények fogadtatása elsöprő volt a kiállítók és a látogatók részéről egyaránt. A teljes nemzetközi piac várta már, hogy újra találkozhassunk, újra láthassuk egymást, és azt, hogy fejlődött a piac ez idő alatt.
Másrészt szembesültünk azzal, amire korábban nem gondoltunk, hogy néha fújhatnak furcsa szelek. A járvány éveiben újragondoltuk az üzleti modellünket, dolgoztunk a folyamatainkon, a szolgáltatásainkon. Korábban nem hittünk az online kiállításokban, ahol akár egy avatarral végigsétálhatsz a digitális standok előtt, ugyanakkor használtuk a digitális kapcsolattartás olyan felületeit, mint a Linkedin. Ennek mentén létrehoztunk digitális partnerkereső platformokat, hogy találkozási pontot biztosítsuk az iparági partnereknek, beszállítóknak és kereskedőknek, és ma már ezeket a platformokat kombináljuk az élő rendezvényekkel. Így jobb az információáramlás, a kiállítások résztvevői könnyebben tarthatják egymással a kapcsolatot, találkozókat szervezhetnek, vagy - mert ilyen is előfordul néha a rendezvények zsúfolt programjai miatt - online pótolhatják azokat. Egy másik platformon a kiskereskedők egész évben rendelhetnek a beszállítóktól, értelemszerűen akkor is, ha nincs kiállítás, emellett van már tartalmi platformunk is, melynek célja, hogy egész évben inspiráló ötletekkel, információkkal szolgáljunk partnereinknek. Tehát új felületekkel és szolgáltatásokkal egészítettük ki a hatalmas rendezvényporfóliót.
Hogy látod, mennyire talált magára a rendezvényipar a kihagyott évek után?
Julia Uherek: Ahogy már szóba került, egészen elképesztő volt idén újra üdvözölni az összes iparági partnert a rendezvényeinken. Összesen több mint 154 000 látogatónk volt 170 országból, zsúfolásig megteltek a helyszíneink, és ez csak a szakmai résztvevők száma. Visszatért az élet hozzánk, láthatóan mindenkinek hiányoztak már az ilyen események a sok online meeting után. A magam részéről biztos vagyok abban, hogy a személyes találkozás még sokáig nem megy ki a divatból. Ha üzletet kötünk, nagyon fontos, hogy lássuk, kivel vágunk bele az együttműködésbe. Az e-mail, a telefon, a videóhívás sok mindent pótol, de nem tudsz rajtuk keresztül kezet fogni az üzletfeleddel, nem tudod megérinteni a terméket, amit készítettek, amik mind fontos tényezők akkor, amikor döntést hozunk, és a közös élmények a kapcsolatot is megerősítik. Alkalmazkodunk a digitális korral járó változásokhoz, de abban is hiszünk, hogy a fogyasztási cikkek piacán az ilyen típusú rendezvények még sokáig velünk maradnak.
Ez abszolút érthető, hiszen bármilyen találkozás egyben esély is arra, hogy értékes kapcsolatokat építsünk, és valami újat tanuljunk.
Julia Uherek: Mi is törekszünk arra, hogy mindig találjunk olyan új, aktuális témákat, mint a fenntarthatóság, ami manapság már nem megkerülhető, sokkal inkább elengedhetetlen az egész iparág számára. A szakmai előadások során foglalkozunk is vele, hogy irányt mutassunk a kiállítóknak és a látogatóknak, és vannak más izgalmas aspektusok is, amelyek befolyásolják a piac működését.
Mik azok a programok, amiket semmiképp sem érdemes kihagyni januárban, ha valakit leginkább a kreatív hobbi és a kézműves világ történései érdekelnek a rendezvényen?
Julia Uherek: A Creativeworld Hobbi és Kézműves szegmense a vásárközpont 1-es csarnokában kap majd helyet. Örömmel mondhatom, a 2024-es kiállítási évre minden fontos kiállítónk visszatért, még azok is, akik nem voltak ott legutóbb, vagy akár a Covid előtti években, például olyan jól ismert márkanevek, mint a PEBEO, a Koh-I-Noor vagy a Clarefontaine. Izgalmas új kiállítóink is érkeznek, például a Novus Dahle akik főként irodai kellékeket gyártó cégként ismertek, de most van egy kreatív hobbi és kézműves piacra szánt termékcsaládjuk, és keresik az új területeket.
A kiállítói standok mellett természetesen más, változatos programok is várják a látogatókat, melyeknek fontos része a Creative Trends előadássorozat, ahol három tő tematika mentén mutatjuk be a legfontosabb aktualitásokat a kreatív hobbi alapanyagok és kézműves technikák világából, érdemes megismerkedni ezekkel szakmai résztvevőként és látogatóként egyaránt. Azt látjuk, hogy a kézügyeskedőkben erős az igény arra, hogy olyan dolgokat hozzanak létre, amelyek reagálnak az általuk érzékelt iparági trendekre. A kézműves termékek piacán például jellemző most egy erős vintage érzésvilág, ezért lesz olyan előadásunk, ami arról szól, hogyan ötvözhetjük a régi megoldásokat a kreatívipar új technikáival, hogyan hozhatók létre új dolgok kidobásra ítélt anyagokból, mondjuk egy hetvenes évekből származó ágyneműhuzatból, tehát fenntartható kreatív ötletekkel látjuk el a látogatókat. De beszélgetünk a műhelyekkel, tanulhatók kézműves technikák, ismerkedhetünk az etikus stílus mentén fenntartható módon és anyagokból készült termékekkel, és a sort még hosszan folytathatnám.
Ha jól látom, kifejezett célotok, hogy edukáljátok és inspiráljátok a rendezvényeken résztvevőket.
Julia Uherek: Igen, határozottan. A kreatív szektorban több szinten is megfigyelhető az a tendencia, hogy az emberek maguk szeretnének létrehozni dolgokat, vásárlóként pedig olyan termékeket keresnek, amiknek megvan a maguk története, amik tartósak és nem tömegcikkek. Szóval a kézművesség komoly trend manapság.
Mi volt eddig a legpozitívabb, különösen emlékezetes visszajelzés a résztvevőktől az eseménnyel kapcsolatban?
Julia Uherek: A legpozitívabb visszajelzéseket a legutóbbi alkalom során kaptuk, amikor újrakezdtük. Szinte minden perc inspiráló pillanatokat tartogatott számunkra és a partnereink számára, mert sokaknak volt fontos, hogy ott legyenek. Többen mondták, hogy voltak kétségeik, egyáltalán lehet-e folytatás a koronaválság után, de végül elsöprő visszajelzéseket kaptunk. Új partnerekre, új kiállítókra találtunk, ilyen például a König + Neurath, akik az irodabútorok piacának jelentős szereplői. Ők először voltak itt, az Ambiente kiállítás Work szekciójában mutatták be a termékeiket egy kisebb standon, és elmondásuk szerint lenyűgözte őket a számukra is váratlan érdeklődés, a rengeteg új kapcsolatfelvétel. Egy-egy ilyen vélemény nekünk is új lendületet ad, és persze inspiráló visszaigazolást azt illetően is, hogy helyes döntés volt, hogy mertünk változtatni, újragondolni és továbblépni.
Nem csodálkozom ezen, hiszen egy dolog túlélni egy nehéz időszakot, de talán még nagyobb eredmény, ha valaki közben képes egyfajta paradigmaváltásra, és megújítja a korábban bevált formulát, hiszen a siker sosem garantált.
Julia Uherek: Volt némi kockázat abban, hogy egy időben rendeztük meg a három vásárt. Mi magunk sem tudtuk a tervezés közben, mi lesz a vége, de végül minden a várakozásainkon felül alakult. Lenyűgöző pillanat volt, amikor az első napon hosszú sorokban álltak a látogatók a bejáratnál. A reggel 9-re meghirdetett nyitást végül negyedórával előbbre kellett hoznunk, akkora volt a nyomás a közönség részéről. És amikor megnyitottuk a kapukat, szabályosan megrohanták az emberek a rendezvényt. Még most is lúdbőrözöm, ha eszembe jut. Miután két éven át olyanok voltunk, mint egy szellemváros, csodálatos érzés volt látni, hogy a kiállítótereink végre újra tele vannak látogatókkal.
Hogyan érdemes felvennie veletek a kapcsolatot azoknak, akik szeretnének jelentkezni kiállítónak vagy szakmai látogatónak Magyarországról a 2025-ös rendezvényekre?
Julia Uherek: Több módon is kapcsolatba lehet lépni velünk, de a legcélravezetőbb talán az, ha leendő partnereink és kiállítóink először látogatóként fedezik fel a Messe Frankfurt rendezényeit, hiszen a saját benyomások adják a leghitelesebb képet. Szóval, aki teheti, mindenképpen jöjjön el az Ambiente - Christmasworld - Creativeworld vásárhármasra január 26 és 30 között Frankfurtba! Az aktuális esemény után azonnal indul majd az online jelentkezés a következő évre, egy nagyon egyszerűen kitölthető űrlap segítségével. Természetesen közvetlenül a frankfurti csapatot is lehet keresni, ha valakinek kérdése merül fel, de a magyar érdeklődők számára a legegyszerűbb, ha felveszik a kapcsolatot a BD-Expo Kft.-vel, a Messe Frankfurt magyarországi képviseletével, akik mindent tudnak az eseményeinkről, és bármilyen kérdésre választ adnak az együttműködési lehetőségektől a látogatói információkon át akár a sajtóakkreditációig. Bár az esemény nagyszabású, hiszen több mint 4600 kiállítóra számítunk idén is, könnyű velünk kapcsolatba lépni, és szívesen segítünk mindenkinek, aki szeretné megtapasztalni, milyen élmény egy ilyen kiállítás és vásár Frankfurtban!
Az esemény programjai mellett mi az, amit mindenképpen érdemes megnézni még, ha valaki januárban Frankfurtba látogat?
Julia Uherek: Érdekes és egyéni módon keverednek nálunk a régi és az új dolgok. Egyrészt Frankfurt azon kevés európai városok egyike, ahol a látkép szerves részét képezik a felhőkarcolók, ugyanakkor néhány évvel ezelőtt adták át a rekonstruált óvárosi részt, ami egyfajta újraértelmezése annak, hogyan nézett ki az a környék a második világháború előtt. Nem arról van szó, hogy újjáépítették, mert ez a terület a háború során teljesen megsemmisült; újonnan, régi fényképek alapján született meg egy olyan városrész, ahol adott esetben modern építészeti eljárásokkal alkottak újra középkori városi házakat, tényleg látni kell! És ugyan rengeteg programunk lesz az öt nap során, ha valaki szeretne közben más formában is kikapcsolódni, érdemes felkeresni például a Städel Museum vagy a Schirn Kunsthalle kiállításait, mindkét helyen egyedülálló gyűjtemény tekinthető meg a művészet egyetemes történetéből. Aki teheti, használja ki a sötétedés előtti órákat, és menjen fel a Main Tower tetejére - ami Frankfurt negyedik legmagasabb épülete, egyben a város egyetlen felhőkarcolója, ahol nyilvánosan látogatható kilátópont található -, és nézze meg, hogyan kezd el ragyogni a város, amikor a szürkületben kigyúlnak a fények mindenhol, fantasztikus látvány!
Ha egy mondatban kellene összefoglalni a lényeget, mit mondanál az Ambiente, a Christmasworld és a Creativeworld közönségének a január végi eseményről?
Julia Uherek: Mindenképpen érdemes eljönnie bárkinek, aki a fogyasztási cikkek piacának valamelyik szegmensében érintett. Ez a vásárhármas egyedülálló lehetőség arra, hogy új termékeket, technológiákat és piaci szereplőket ismerjünk meg, hogy friss inspirációkra, új kapcsolatokra tegyünk szert, hiszen az öt nap során sehol máshol nem látott számban képviseltetik magukat itt az iparág fontos szereplői a világ minden tájáról. Amire mindenképp érdemes figyelni, hogy a korábban megszokott februári időponthoz képest most néhány nappal előbbre került a naptárban a rendezvény, tehát megismétlem a dátumot, nehogy valaki utólag kapjon észbe: 2024. január 26-30., Frankfurt am Main, Ambiente, Christmasworld és Creativeworld kiállítás és vásár! Mindenkit szeretettel várunk.
A Messe Frankfurt rendezvényeivel kapcsolatos korábbi cikkeinket itt olvashatod. Az Ambiente, Christmasworld és Creativeworld kiállításokról további információk az események közösségi felületein, valamint a Messe Frankfurt és a BD-Expo weboldalain!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.