Ha valaki szeretne naprakész lenni azt illetően, mik a legfontosabb aktualitások és újdonságok az írószerek, irodaszerek és iskolaszerek hazai és nemzetközi piacán, annak nem feltétlenül kell külföldre utaznia, hiszen március végén immár hetedik alkalommal rendezték meg Budapesten az i3 Szakkiállítást. A név jelentése a fenti felsorolásra tekintve könnyen megfejthető, a kiállítók névsora pedig éppen elég izgalmasnak tűnt ahhoz, hogy látogatóként rászánjunk egy napot az eseményre. A rendezvénynek otthont adó Aquaworld Resort Budapest Hotel a szakmai látnivalókon és eszmecseréken kívül más szempontból is vonzó helyszínnek tűnt, elsősorban csapatunk, mondjuk úgy, legfiatalabb tagjának, aki a beszámolók írásában egyelőre még nem jeleskedik, viszont a helyszínen kipróbálható termékek, illetve a nap végén a játszóház, meg a különféle csúszdák felfedezésben annál inkább számíthattunk rá.
Hozzá kell tenni, az i3 tényleg egy szakkiállítás, ahová elsősorban az iparág meghatározó, esetenként féltucatnál is több, nemzetközi szinten meghatározó gyártót és márkát képviselő hazai vállalkozásai települnek ki három napra, hogy bemutassák a következő időszakra szánt portfóliót, az aktuális újdonságokat, és persze, hogy minél több leendő partnerrel találkozzanak. Azaz nem feltétlenül a végfelhasználók jelentik az elsődleges közönséget, ugyanakkor az is biztos, hogy számos idén debütáló anyaggal és eszközzel itt találkozhatunk először. És bár a kiállítók mennyiségét illetően ez egy sokkal családiasabb rendezvény, mint a személyes léptékkel nézve külön univerzumnak is beillő Messe Frankfurt részben hasonló tematikájú februári vásárhármasa, a termékkínálat és -választék terén sokszor így sem tudtuk, hová nézzünk.
Valahány név a naptárban
Nem megszokott módon először jöjjön egy névsorolvasás, kik és mivel érkeztek a három napra!
- Art-Export 2020 Kft. – Amsterdam, Bovelacci, Cartotecnica Rossi, Cretacolor, Deka Farben, Fimo, Essdee, Fabriano, Marpa Jansen, Royal Talens, Sakura, Winsor & Newton
- Barát Papír Kft. – Adel, Ancor, Argus, Ark, Blasetti, Brunnen, Eredi Crotti, Fabriano, Gipta, Heyda, Jolly, Lebez, Mas, Pol-Mak, Office 21
- Best Label Kft. – Avery Zweckform, Pentel, Plus, Stick’n
- Hamelin Hungária Kft.– Herlitz, Oxford, Pelikan
- Rajzshop.hu – Chameleon, Dingbats, Karin, Manuscript, Musa, Pébéo, Tintoretto, Tombow
- MAXXON Europe Kft. – Canson, Deli, Rotring, Sharpie, Daler Rowney
- Mega-Papír 2004 Kft. – Ambar, EC-OOOH!, Fifa, Galaxy Girl, Papermnt, Pure Choco, Hard Rock Café, Nasa, Love, Vespa
- Nebu Trade Kft. – Nebulo
- Papírsziget 2004 Kft. – Editor, Papír-Sziget
- Pátria Nyomda Zrt. – Cello, Clairefontaine, Diplomat, Erich Krause, Exacompta, Pátria Nyomtatvány, PD School, Pigna, Play, Centrum, Staedtler, Stanger, Truly, Y Plus
- Petit Plus Kft. – Edigs, Factis, InfoNotes, Primo Morocolor, Noki, PP Carton, Official, Optimum, Petit Plus
- Telér-Trade Kft. – Dahle, Funny Mat, MAX, Uni, Posca
- Tip-Top ’92 Kft. – Daco, Herma, Jovi, M&G, Miquelrius, Milan, Octopus, PukkaPad, TT
- VECTRA-LINE Plus Kft. – Astra, Dolce Blocco, Fiorello, Fortuna, Grand, HAN, Lego, Lipa Mill, MarMar, Olympia I, Optima, Oxybag, Pastelini, PlanAll, Primo, Street, Wedo
- ZEBRA PEN (UK) Limited Magyarországi Fióktelepe - Zebra
Itt és most a cikk szerzője elárulja az olvasóknak, hogy bizony hosszú munkaórákat emésztett fel csak a linkek kigyűjtése, viszont úgy gondoltuk, ha valaki érdeklődik a (majdnem) teljes felhozatal iránt, legyen meg a beszámolónak az a haszna is, hogy akár egy kattintással szem elé kerüljön mindaz a színes termékportfólió, amit a helyszínen láthattunk. Mert hogy volt mit nézni és kipróbálni minden standnál, az biztos! A következőkben megosztjuk veletek a számunkra legemlékezetesebb felfedezéseket, illetve a helyszínen készült miniinterjúink legérdekesebb részleteit.
A filctollas festékszórótól a tégelyes pasztellig
Rögtön a megérkezésünk után, a Tip-Top ’92 standjánál belefutottunk egy állványra erősített, hatalmas vázlatfüzetbe, ahol a Daco Aerograf névre hallgató festékszórókészletet tesztelhették a vállalkozó kedvű látogatók. Nos, egyszemélyes ifjúsági tagozatunkat itt azonnal el is veszítettük majd’ 20 percre, annyira lefoglalta az elmés kis szerkezet, amibe voltaképpen bármilyen színű filctollat helyezve egy mini szórópisztolyhoz jutnak a felhasználók, ez pedig egészen új dimenziókat, jelesül a foltszerű, permethatású felületek kidolgozásának lehetőségét nyitja meg az alkotók előtt. Egyszerű, nagyszerű, ráadásul annyira új, hogy összesen egy videót találtunk róla eddig, szóval annak, aki nyitott az újdonságokra, érdemes utánanéznie, kapható-e valamelyik környékbeli hobbiboltban!
Az Art-Export – vagy olvasóink körében talán ismertebb nevén a Hobbyművész.hu – kiállítóterében számos új anyagot próbálhattak ki kicsik és nagyok egyaránt. Közülük az egyik legérdekesebb, de mindenképpen a legújabb a PanPastel nevű, tégelyes kiszerelésű porpasztell, amivel jelentősen másképp dolgozhatunk, mint a hagyományos, jellemzően préselt krétaként kapható változatokkal.
Dézsenyi Zoltán, a cég kereskedelmi vezetője a helyszínen így mutatta be nekünk az új terméket:
„A PanPastel abból a szempontból különleges és innovatív, hogy maga a pasztell, mint anyag, általában kréta változatban kapható, aminél a pigmenthez kötőanyagot adnak, hogy préselhető legyen és lehetőleg ne törjön. Illetve van pasztellceruza is, de az megint más eljárással készül. Ez a porpasztell viszont, ami már több mint száz különféle színben, tégelyes kiszerelésben kapható, teljesen különbözik ezektől: leginkább olyan festőkésekkel, szivacsokkal szokás dolgozni vele, amik első látásra akár egy női sminktáskából is előkerülhetnének, csak ezeket célzottan kreatív használatra tervezték. Gyönyörű, festői hatású pasztellképek készíthetők így, csak arra kell vigyázni, főleg, ha kisebbek használják, hogy ruháról, kézről nem jön le egykönnyen!”
Ugyanitt láthattunk még új, gyöngyház- és metálfényű akrilfestékeket az Amsterdam kínálatából, amelyek különösen szép hatást keltenek fekete felületeken, meg persze sok minden mást is számos kreatív hobbihoz kapcsolódó terméktől kezdve a klasszikus művészeszközökig.
Manuális és digitális világ találkozása
A Hamelin Hungária név említésekor most még nem biztos, hogy sokan felkapják a fejüket, ugyanakkor a Herlitz, a Pelikan és Oxford márkanevek biztosan ismerősen csengenek olvasóinknak, hiszen oldalainkon már sokszor találkozhattatok velük, például a tavalyi Színes Inktober 2024 sorozat és a két évvel ezelőtti Színes Állatvilág 2023 pályázat során.
Ahogy a cég munkatársaitól a kiállításon megtudhattuk, az írószer és iskolaszerek nemzetközi piacának meghatározó szereplője, a francia Hamelin cégcsoport 2023 végén vásárolta meg a Herlitz és Pelikan mögött álló Pelikan-csoportot, az egyesülés pedig, tekintve a cég hatalmas gyártókapacitását, a jövőben sokkal hatékonyabbá teszi az új termékek előállítását, a kínálat folyamatos megújítását. Mindez persze rengeteg háttérfeladattal járt, ugyanakkor a Hamelin olyan megoldásokban is gondolkodik, amelyek kifejezetten innovatív nézőpontból közelítenek a papír-írószer termékek piaca felé.
Vincze Zoltán a következőket mondta minderről:
„A tavalyi év leginkább az összeolvadással kapcsolatos feladatokkal telt, aminek volt annyi hátulütője, hogy csak 2024 közepén kezdtük meg az Oxford termékek forgalmazását, így az iskolaszezonról kicsit le is maradtunk. Idén viszont már teljes erővel dolgozunk a disztribúciós feladatokon, és egy ilyen szakkiállítás, mint az i3, jó alkalom arra, hogy megmutathassuk a termékeket a szakmai - meg kicsit a végfelhasználói - közönségnek is. Itt mindenki kaphat egy kis betekintést a teljes portfólióba, kézbe lehet venni a termékeket, mi pedig el tudjuk mondani, hogy például az Oxford miért és mivel több, mint a normál iskolai füzetek. Vagy hogy létezik egy szintén a márka által fejlesztett applikáció, a scribzee, amivel az Oxford által forgalmazott, az alkalmazással kompatiblis füzetekbe írt jegyzeteinket azonnal scannelhetjük akár telefonba, akár tabletbe, és utána egy mesterséges intelligenciával támogatott karakterfelismerő eljárás segítségével kereshetünk is közöttük, ami rengeteget segít bármilyen tanulási folyamat során. Az Oxford fejleszt úgynevezett flashcardokat is, amivel scannelhetjük a felhasználó által kézzel írt kérdés-válasz párokat, például nyelvtanulás esetén az eredeti szót és annak magyar alakját, a sribzee pedig képes arra, hogy ezekből kvízt készítsen, értékelje az eredményeinket, és azok alapján akár újabb tesztet generáljon.”
Mint megtudhattuk, a piac szereplői számára kihívást jelent, hogy a digitális és okoseszközök térhódítása miatt az úgymond hagyományos papír-írószer termékek az utóbbi időben veszítettek a népszerűségükből, hiszen manapság trend a „paperless office”, a minél kevesebb kinyomtatott dokumentumot használó ügyintézés. Ez egyrészt arra ösztönzi a gyártókat, hogy új területeket térképezzenek fel a termékfejlesztés során, másrészt nem is feltétlenül egyirányú folyamat.
„A kulcs az, hogy a piaci szereplőknek valamilyen kapcsolatot kell teremteniük a digitális és a manuális világ között. A már említett scribzee például kitűnő lehetőség erre. Hogy mit hoz a jövő, azt majd meglátjuk. Hosszabb távon szerintem az a cél, hogy ugyanúgy használjuk a technológia előnyeit és a hagyományos papír-írószer termékek mással ki nem váltható tulajdonságait. Svédországban például az utóbbi időben újra bevezették azt, hogy az iskolában kézzel kell írni, nem lehet számítógéppel jegyzetelni, mert a manuális írás által jobban megmarad a tudás a gyerekek fejében. Európa más területein, így Magyarországon is, egyelőre az az irány, hogy minél kevesebb papír alapú eszközt használjunk az oktatásban, de szerintem eljutunk majd egy olyan pontra, amikor mindenkiben tudatosul, hogy írni és olvasni igazán jól papíron lehet.”
A Hamelin Hungária számára az idei év elsősorban az Oxford hazai bevezetésével telik majd, ennek kapcsán néhány kifejezetten izgalmas terv is megvalósításra vár, de ezekről majd beszámolunk akkor, amikor már többet lehet tudni róluk. Ha valaki addig is szeretne képbe kerülni a prémium iskolaszereket gyártó márkával kapcsolatban, kattintson erre a korábban megjelent cikkünkre, ahol kísérletet tettünk arra, hogy két bekezdésben összefoglaljuk mintegy 160 évet. Aki a scribzee alkalmazással ismerkedne, kattintson erre és erre a TikTok-videóra is!
Képeslapok (nagyon) másképp
Hogy a papír, mint alapanyag még egy darabig nem megy ki a divatból, arra újabb igazolást találtunk a Papír-Sziget kiállítóterében, ugyanis ők az Editor minden túlzás nélkül alkalmazott művészeti alkotásnak is felfogható képeslapjaival érkeztek az eseményre. A francia cég immár több mint 35 éve szakosodott erre a termékre, az egyes sorozatokat részben saját tervezésben, részben számos nemzetközi szinten is jelentős képzőművész és design stúdió bevonásával készítik. A látványvilág pedig önmagáért beszél, hiszen úgy vonzzák a tekinteteket – legyen szó grafikus jellegű, dombornyomott, vagy épp gobelineket idéző textúrájú változatokról – hogy közben a giccsnek még az árnyéka sem vetül a portfólióra, pedig több tucatnyi kivitelt, szín- és mintavilágot láttunk az állványokon.
A Papír-Sziget részéről Tóth Mária így mesélt róluk:
„Vendégként minden évben kijöttünk korábban az I3 kiállításra, nagyon szeretjük, mert nagyon nyitott és barátságos közeg, ráadásul itt kézzelfogható tudást szerezhetünk a piac újdonságairól. Kiállítóként viszont most vagyunk itt először. Az Editor képeslapokat egyelőre a Papír-Sziget négy üzletében forgalmazzuk, és mivel egyre nagyobb az érdeklődés irántuk, úgy gondoltuk, most érdemes őket megmutatni egy szélesebb közönségnek is. A különlegességük abban áll, hogy egyrészt a gyártó minden sorozatnál más-más technikával dolgozik, másrészt sok tekintetben különböznek attól, amit Magyarországon általában képeslapként ismerünk - van, amelyikhez külön állvány is kell az egyedi méretezés miatt. Az alap kínálat hosszú időn át állandó, évente 3-4 új minta érkezik, és ami további jellegzetesség, hogy legtöbbjükön nincs szöveg, így bármilyen alkalomhoz illenek, legyen szó születésnapról, évfordulóról, esküvőről vagy akár ballagásról, bár nyilván készülnek kifejezetten karácsonyra, ünnepekre szánt minták is. Az a tapasztalat, hogy sokan önálló ajándékként is vásárolnak belőlük, sőt, hallottunk olyanról is, amikor valaki bekeretezte, és képeslapból végül falikép lett. És azt sem kell túlzottan bizonygatnunk, mennyivel elegánsabb például ballagásra szánt pénzt egy ilyen csomagolásban átadni, mint becsúsztatni egy szimpla, irodai borítékba.”
Nem tudunk nem egyetérteni ezzel a megállapítással, így azt javasoljuk, ha valaki érdeklődik az Editor kínálata iránt, a legegyszerűbb, ha ellátogat a Papír-Sziget valamelyik üzletébe, és személyesen fedezi fel a maguk nemében igazi különlegességnek számító képeslapokat.
A változás állandósága
Az írószerek és iskolaszerek piacának egyik legfontosabb sajátossága, hogy a szereplőknek hosszú hónapokra előre kell tervezniük: bár legtöbbünk számára az iskolakezdési szezon augusztusban indul, a hazai gyártók és forgalmazók adott esetben ilyenkorra már majdnem egy éve dolgoznak azon, mi lesz az üzletek polcain elérhető termékkínálat, az aktuális évben elérhető portfólió. Gerhát Györgyi, a Megapapír 2004 Kft. ügyvezetője szerint a tavasszal megrendezett i3 szakmai szempontból már bőven az iskolaszezonról szól, de nem csak ezért fontos találkozási pont a kiállítók és a látogatók számára.
„Több külföldi márka kizárólagos forgalmazói vagyunk Magyarországon, ilyen például a portugál Ambar, a FIFA, a NASA, és még jó néhányan mások. Az i3 számunkra már most, tavasszal is abszolút az iskolaszezonról szól abban az értelemben, hogy az idei évre szánt termékeket már az előző év novemberében meg kell rendelnünk a nemzetközi partnereinktől. A kezdetektől fogva itt vagyunk, ha úgy tetszik, ott voltunk az alapítók között. Kaposváriak vagyunk, az ország pedig, akárhogy is nézzük, Budapest-központú, ami manapság, a webáruházak és a futárszolgálatok korában persze áthidalható, de fontos, hogy személyesen is megmutassuk magunkat, az általunk forgalmazott termékeket.
Az egyik fő partnerünk a portugál Ambar, akik iskolaszereket, prémium minőségű, nagyon magas grammsúlyú papírból készült füzeteket gyártanak, ez a termék a maga nemében különlegességnek számít Magyarországon. Saját gyártásban készülő határidőnaplókat is hoztunk, itt már értelemszerűen a 2026-os változatokat mutatjuk meg, emellett a kínálatunk jelentős szeletét adják a különböző Emily in Paris, FIFA és NASA iskolatáskák, és más, kapcsolódó textiltermékek – az ezeket gyártó belga partnerünk folyamatosan jelentkezik új modellekkel, mindig van valami aktualitás a dizájn terén, hogy az adott évben mi is előrukkolhassunk sok kis színességgel és szépséggel.”
Fontos kihívás a piac számára, hogy a papír-írószer profilú üzletek a fő szezonon kívül, egész évben fent tudják tartani érdeklődést, ezért a hagyományos szortiment mellett a polcokon régóta egyre több helyet kapnak az impulzív termékek is, amelyek kicsit bővítik az üzletek vásárlóközönségét. Ugyanakkor senkinek sem szabad megfeledkeznie arról, hogy minden folyamatosan változik.
„Míg a táskákat régebben jellemzően iskolaszereket forgalmazó boltokban szerezték be a vevők, a fiatalabb generáció ma már sportboltokban, vagy kifejezetten táskaüzletekben is vásárol. A dizájn és az adott üzlet kínálata fontos szerepet játszik ezen a téren, ezért mindenki törekszik az olyan termékek forgalmazására, amelyek nem csak kimondottan iskolakezdéskor érdekesek, hiszen egy papír-írószerboltnak egész évben nyitva kell lennie. És bár szokás azt mondani, hogy árérzékenyek vagyunk, szerintem adott esetben a magasabb árkategória sem okoz problémát, ha az minőséggel párosul. Mert azért mi, magyarok úgy vagyunk összerakva, hogy áldozunk arra, amire a gyerekeinknek szüksége van. És ez nem csak az iskolatáskára vonatkozik, mert egy grafitceruzára, egy füzetre, egy radírra is igaz, hogy ami olcsó, az más szempontból nem biztos, hogy olcsó.”
Sok tekintetben tanulságos gondolatok ezek, egyben némi bepillantást is engednek egy sokszínű iparág hátterébe, kihívásaiba és szépségeibe. Most viszont, hogy beszámolónk ne érje el az olvashatatlanul hosszú terjedelmet, ahogy egy jó hangversenyen szokás, hagyunk egy kis pihenőt az eddig elhangzottak megemésztésére. Pár nap múlva innen folytatjuk, köztük néhány olyan kiállítóval, akiket már régi ismerősként üdvözölhettek ezeken az oldalakon.
További információk az i3 Szakkiállítás weboldalán!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.