Az epoxigyantás kísérleteink után érdeklődve vártuk egy újabb, hasonló, de környezetkímélőbb tulajdonságokkal bíró, vízbázisú anyag érkezésének hírét. Ez pedig nem más, mint az akrilgyanta. A kétkomponensű, akrilból és ásványi porból álló rendszer könnyen használható, nem tartalmaz mérgező anyagokat és oldószereket, ráadásul ugyanolyan tartós eredménnyel kecsegtet, mint közeli rokona, az epoxigyanta-rendszer. Természetesen ki kellett próbálnunk ezt a kifejezetten praktikusnak ígérkező anyagot, ami az ékszerkészítéstől a lakberendezési- vagy ajándéktárgyak gyártásáig számos kreatív célra használható. Mi fürdőszobai kiegészítőket öntöttünk belőle, amiket örömmel használunk majd jó sokáig, mert hogy a belőle készült eszközök időtállók és jól bírják az igénybevételt, az máris tisztán látszik. A lépésről lépésre útmutatóért olvassatok tovább!
Ezúttal is a LAURIZ’ART termékével tettünk próbát, mivel az epoxiöntéssel kapcsolatban gyakran emlegetett általános kockázatok - kiszámíthatatlan kötési idő vagy a buborékos felület - egyikét sem tapasztaltuk a vele való korábbi munkáink során. Az akrilgyanta kapcsán sem csalódtunk a márkában. A Terrazzo egy könnyen használható, mérgező anyagokat nem tartalmazó, oldószermentes, vízbázisú, UV álló, színezés nélkül krémfehér színű hobbi műgyanta, amely maximum 10 mm vastagságú öntvények vagy bevonatok készítésére alkalmas. Ami alapvető különbség a két anyag között, hogy az akrilgyanta nem átlátszó, viszont rendkívül kemény, de selymes tapintású öntvények hozhatók létre vele. A folyadék és a por állagú komponensek könnyen elkeverhetők, a munka közben használt eszközök egyszerűen vízzel elmoshatók. A tökéletes eredmény érdekében fontos, hogy betartsuk az amúgy könnyen érthető gyártói utasításokat. Nézzétek csak!
Előkészítés
A munkálatok elkezdése előtt készítsünk elő minden eszközt! Amire szükségünk lesz: mérleg, mérőedény vagy műanyagpohár, keverőpálca, gumikesztyű, öntőforma, és ha szeretnénk színezni, akkor az ehhez szükséges anyagok - ilyenek például az epoxihoz is használható színezők.
A munkafelület legyen vízszintes, és lehetőleg dolgozzunk egyenletes szobahőmérsékleten! A keverési arány 1:2, ami tömegre értendő, mi eszerint a folyadékból 100, a porból 200 grammot mértünk ki. Ebből a mennyiségből egy szappantartót és egy mécsestartót tudtunk készíteni.
Keverés
Minimum két percig keverjük az összetevőket, hogy egy teljesen homogén krémet kapjunk. Ügyeljünk rá, hogy a mérőedény aljában vagy falán se maradjon bedolgozatlan alapanyag. Ezután viszonylag gyorsnak kell lennünk, mert a feldolgozhatósági idő a bekeveréstől számítva 20 perc. Ennél az anyagnál nem kell külön buborékmentesítéssel kalkulálnunk, ha keletkeznek is, maguktól távoznak.
Öntés
A bekevert, tejföl állagúnak nevezhető anyagot öntsük a kiválasztott öntőformába! Az anyag jól terül, nem kell semmilyen extra tevékenységet végeznünk ahhoz, hogy mindenhová jusson belőle, még a mécsestartó szűknek mondható oldalfalánál is remekül eloszlott. A formákat sem szükséges kezelni semmivel, a műanyag vagy szilikon felületektől száradás után könnyen elválik. Akárcsak az epoxi, az akrilgyanta is önthető több rétegben, tehát annak sincs akadálya, ha 10 mm-nél vastagabb öntvényt szeretnénk létrehozni. A papírforma szerint amikor már "gumis" állagú az anyag, önthetjük is a következő réteget, de ezt a verziót mi most nem próbáltuk ki. Teljes száradás, azaz 24 óra után akár a Lauriz'Art Resin Quick epoxigyantával is kombinálható.
Színezés - öntés előtt vagy után
Mi az öntést követően színeztünk, hogy elérjük a különleges, márványra emlékeztető hatást. 2-3 csepp színezőfolyadékot véletlenszerűen cseppentettünk a felületre, amit egy hurkapálcával elnagyolva megkevertünk. A formán áttetszik a minta, amit létrehozunk, tehát ellenőrizhetjük munka közben, hogy tetszik-e a színkeverés aránya. Ha homogén színű öntvényeket szeretnénk, csak annyi dolgunk van, hogy még a mérőpohárban alaposan elkeverjük a színezőt az akrilgyantával, és ezután öntjük formába. A rétegezhetőség miatt akár több, egyszínű rétegből álló felületet is létrehozhatunk, vagy készíthetünk olyat, amit öntés után színezünk, de többféle árnyalattal. A lehetőségek most is végtelenek, kísérletezzetek bátran!
A forma bontása
Az öntvény akár már 1-2 óra eltelte után is eltávolítható a formából. Mi nagyjából kétszer ennyi ideig vártunk, mert még kicsit melegnek éreztük az anyagot, és tartottunk tőle, hogy a hosszú mécsestartó forma belső fele esetleg még nem szilárdult meg teljesen. Az öntőforma eltávolítása után a kész terméket egy napig hagyjuk pihenni vízszintes felületen, ennyi idő kell a végleges kötésig.
És bár ez idő alatt nem feltétlenül ajánlott kézbe venni az öntvényeket, bevallhatjuk, ezt számos alkalommal zárójelbe tettük, hogy gyönyörködhessünk a semmihez sem foghatóan sima felületükben.
Ha tetszett a bejegyzés, kövessetek minket itt, a Facebookon és Instagramon is, hogy a következőről se maradjatok le!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.