Színes Ötletek

a kézügyes blog

Az örök érvényű főzött gyurma receptje

Már régóta közkinccsé szerettem volna tenni ezt a receptet, mert amióta először kipróbáltuk, csak ilyet készítünk. Rengeteg érvet tudok felsorakoztatni mellette: először is olcsó, sőt lényegesen olcsóbb, mint bármelyik bolti változat. Nem hagy maradandó nyomot, ruhából kimosható, szőnyegről (megszáradva) simán felporszívózható. Nagyon jó buli a készítése is, és a picurok besegíthetnek, főleg a színezését élvezik majd. Bármilyen színt kikeverhettek, nem kell megmaradni a boltban fellelhető árnyalatoknál. Nem mérgező (maximum rossz az íze), és semmilyen káros anyagot nem tartalmaz. Hűtőben sokáig eltartható. Sikerült kedvet csinálnom? 

kaleyann_playdough_09.jpg

A RECEPT

  • 25 dkg liszt
  • 2 evőkanál só
  • 2 evőkanál olaj
  • 1 kávéskanál citromsav vagy borkősav (hogy ne penészedjen meg)
  • 3 dl víz

kaleyann_playdough_05.jpg

Egy lábasban elkezdjük melegíteni a vizet. Mi ilyenkor szoktuk megszínezni. Mikor mivel, ami éppen akad. Húsvét után megmaradt tojásfestékkel, máskor temperával vagy sima ételfestékkel. Ezután beletesszük az összes hozzávalót, és folytonos kavargatás főzzük (kb. 15 perc). Eleinte ragacsos és darabos, de nem kell megijedni, a végére szépen összeáll az egész.

kaleyann_playdough_07.jpg

A végén már elég nehéz keverni, innen is lehet tudni, hogy már jó. Ha kihűlt, jól átgyúrjuk és indulhat a móka.

kaleyann_playdough_010.jpg

Fóliába csomagolva, vagy légmentes dobozba zárva hűtőben sokáig eláll (bár nálunk sosem tart túl sokáig).

kaleyann_playdough_011.jpg

A képek forrása: MPMK

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg az ismerőseiddel!

Csatlakozz te is a Színes Ötletek Facebook-közösségéhezhogy első kézből értesülj a legfrissebb színes ötletekről! Ha még több kreatív ötletere szomjazol, kövess a Pinteresten is.

A bejegyzés trackback címe:

https://szinesotletek.blog.hu/api/trackback/id/tr315213001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyalóka 2013.04.11. 10:45:27

Kiszárítva dísz is lehet?

Dittacska 2013.04.11. 14:03:45

Én nagyon hasonló receptet használok 3. éve. Szinte teljesen ugyanez. Imádjuk!!!
Viszont ami hátránya, hogy kiszárítva nagyon csúnya, "kiül" rajta a só. :( Nem ajánlom kiszárítani.
1/4 kg liszt
3 evőkanál só
3 dl víz
por ételfesték
2 evőkanál olaj
1 evőkanál borkősav

Ha szárítani szeretnénk, akkor sima sóliszt gyurmát használunk. Ki kell szárítani, utána festeni, lakkozni.
Ez csak saját tapasztalat....

Réka Sütő 2013.04.11. 19:27:56

Ékszer készítésére alkalmas?

motekanyaka 2013.04.11. 20:00:25

az a két kanál só, az mennyi gramm? mert én ilyen receptet használok, de az utóbbi két esetben kezelhetetlen, nyúlós, használhatatlan gyurmám lett, és átgyúrás, lisztezés után sem lett jobb....hol rontom el???

melis81 2013.04.11. 22:51:57

És nem lesz ragacsos? Én egyszer csináltam ilyen főzős gyurmát és nem bírtam leszedni az asztalról mert ilyen folyós cucc belőle 10-15 perc játék után! Amikor kész lett akkor nagyon jó volt!

Alexandra Sydneyből · http://alexandragasztroblogja.blogspot.com/ 2013.04.12. 03:50:19

Én Martha Stewart receptjét használom, most már sokadszorra és remekül bevált:
2 bögre liszt, 1 bögre só, 2 bögre hideg víz, 1 kanál olaj, 2 és fél teáskanál borkősav vagy citromsav (mi igazából cream of tartar-t használunk).
Főzés után, már gyúrás közben rakom bele a színeket. Általában 5 felé osztom és mindegyik kupacba kb. 8-10 csepp ételfestéket teszek.
Ugyanolyan illata van, mint a bolti gyurmának.

Kata Sajgó 2013.04.12. 16:07:07

Sziasztok!
Ez remek recept! :) mindenképp ki fogom próbálni.
Ezek a remekművek elkészülésekor kifőzhetőek, vagy süthetőek? vagy valami módon 'rögzíthetőek' ?

kreablogger 2013.04.12. 16:23:11

@Kata Sajgó: Levegőn tudod kiszárítani. Nem tudok róla, hogy ez főzhető/süthető lenne. De szépen kiszárad levegőn is. :) Utána egy lakkozás nem árt neki, de nem feltétlenül szükséges. :)

hoszah 2013.04.14. 16:20:57

Valóban remek a recept!!! Elkészítettem, kipróbáltuk. Csodás képek készültek. Várjuk, hogy kiszáradjon. Ha valóban megcsúnyulnak a színek, átkenem lakkal. Köszi az ötletet.

Kata Sajgó 2013.04.15. 11:18:50

@kreablogger: köszönöm szépen! :) hétvégén program beiktatva: gyurmázás :)

Kata Sajgó 2013.04.21. 19:33:00

Megcsináltam :) kiváló lett!
8 színt hoztam össze, meseszépek!

Lisztből nekem kicsit kevesebb is elég volt (kb 20dkg) és a citromsavat étkezési teaízesítő tablettával helyettesítettem (végülis tömör citromsav) Miután a 2 db tabletta elolvadt a vízben, utána színeztem és tettem bele a többi hozzávalót - legutoljára a lisztet, annyit, amennyit felvett. Rengeteg ötletem van, hogy mire fogom használni a színes gombócokat :)
Mégegyszer köszönöm!

Motoflo 2013.04.24. 09:11:23

@Kata Sajgó: Én láttam már kézműves vásáron natúr só-liszt gyurmából készült domborműveket (pl. kislány, akinek a haja krumplinyomón kinyomott gyurma) kisütve. Ezek nem voltak lefestve, csak lakkozva és a színt a sütéskor kapta. Rákérdeztem, úgy sütötték, mint a tésztát. :-)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2013.06.13. 07:53:04

"nem mérgező"
"Húsvét után megmaradt tojásfestékkel, máskor temperával..."

Oké, nincs több kérdésem...

ukka 2013.07.05. 08:17:20

nekem amikor összekeverem a hozzávalókat már tömbösödik. Hogy lehet így 15 percig főzni? Valaki tipp, hogy mit csinálhatok rosszul?

cyan 2013.07.07. 11:27:12

@vészmadár (pica pica): hehe, nekem is ez jutott az eszembe. :D

usedari 2013.08.16. 14:18:14

Nekem sajnos nem vált be ez a recept. Feleztem a mennyiségeket, de a másfél devi vízhez 12.5 dkg liszt túl sok volt. Az egyik hozzászóló receptje alapján öntöttem bele még másfél deci vizet, és még egy kanál olajat, így épphogy meg lehetett keverni, de 10 perc után ki kellett kapcsolni, mert nem lehetett már tovább keverni. Az elején tettem bele az ételfestéket, de így halvány rózsaszín lett, vagyis még utólag kellett szinezni, így viszont semmi értelme színenként főzni, vagyis kipróbálom a következő adaggal Martha Stewart receptjét és utólag színezem részekre osztva. Kizártnak tartom hogy a fenti receptből bárki használható gyurmát állított elő 15 perc főzéssel.

Ráczköviné Rácz Enikő 2013.09.02. 14:06:59

Most ezt sütni kell vagz nem? Nem igazàn lehet a hozàszòlàsokon kiigazodni. Azt irtàk süthető,de sokak szerint nem.

DieNanny CH 2013.09.10. 08:06:44

Már eleve a cím hibás. Helyesen:
"Az örök érvényű FŐZÖTT gyurma receptje".
Merthogy a kész gyurmát már nem lehet főzni...

Én Pető Éva könyvének egyik receptjét használtam, kisütöttem, és megvan már kb 12 éve:
20 dkg finomliszt
20 dkg finomsó (vákumsó)
125 ml víz 1 evőkanál ricinusolaj (2 kanál étolajjal helyettesíthető)

2. variáció
2 csésze só
2 csésze liszt
1 csésze víz
1,5 evőkanál tapétaragasztó (szürkésebb árnyalatú lesz)

3. variáció
10 dkg finomliszt
10 dkg burgonyaliszt
20 dkg finomsó
125 ml víz
1 evőkanál ricinusolaj

Pontosan kell mérni!
Sütés:
Fél órát nyitott sütőnél legalacsonyabb hőfok, csukottan fél órát 1-es fokozat, fél óra 2-es, fél óra 3-as. Utána 4-5-ösön olyan sötétre, amilyenre szeretnénk.

LILIOM 2013.10.19. 20:17:47

Nekünk is sikerült, egyáltalán nem ragacsos. Szerintem ott rontjátok el, hogy nem "főzitek" elég sokáig. Igen, baromi nehéz a végén már kevergetni, mert egy kemény tömbbé változik. Onnan tudtam, hogy már kezd jó lenni, hogy az alján, ahol a hő éri, elkezdett kérgesedni ,kicsit sötétebb lett. Még ekkor is kellett kicsit nyomkodni a fakanállal.

Marika Albók 2013.10.20. 13:58:43

Összekevertem a hozzávalókat,( egészen sűrű lett) majd betettem a mikróba. Legmagasabb fokozatban (800) kb. 3-4 perc alatt készen lett. Félpercenként kivettem és átkavartam. Nagyon jó lett az állaga.

Aryl 2013.11.16. 20:12:42

Mennyi ideig kell száradni hagyni kiszárításnál? Pár nap? Óra? Előre is köszönöm. :)

prakp 2014.01.06. 23:52:27

Az mond valamit, hogy BL200, BF50?

Vaczko Dominika 2014.01.09. 19:56:02

Ez nagyon jo oldal nekem tetszik mert ötletes

020301 2014.01.10. 16:05:55

szya !!
azt szeretném kérdezni h ha ételfesték van benne akkor meg lehet enni ??

Bogilány 2014.02.09. 15:11:29

Ez valami remek! Tökeletes lett, csak elég ideig kell főzni. Akkor színeztük, gombócokra osztva, amikor kész lett a massza, mindenféle festékkel, amit itthon találtunk. (A piros például textilfestékkel készült.)

Anett László Skarbit 2014.03.06. 12:44:34

Én sem tudtam 15 percig főzni,mert hamarabb összeállt,viszont tökéletes lett...2napig...ezután ragacsos lett,és liszt hozzáadása után is használhatatlan. miért?

mrssirmawk 2015.04.27. 15:57:40

A recept működik, legalábbis gyurma lett belőle, aztán majd kiderül mennyire tartós/használható! DE kérném szépen, hogy senki ne titulálja a gyurmafőzés ezen módját "jó buli"-nak, amit a picurok is élvezni fognak! Azt, hogy anya kidagadt erekkel minden erejével forró gyurmát kever a tűzhelyen 15-20 percen át én csak gyermekek távollétében javaslom! Kismamáknak ellenjavallt. És mindenki más is, aki teheti, inkább palizza be a férjét, mert tényleg embert próbáló :)

Nézd meg!

husvet_banner.jpg

Pinterest

pinterest_banner.jpg

colors & ideas

colorsandideas_banner_1.png 

 

Ajánló

nebulo-iskolaszerek-banner-01-01-01.jpg

Színes Ötletek

A Színes Ötletek blogon megtalálsz minden kreatív technikát, hozzájuk gyakorlati tudnivalókat, DIY és környezettudatos ötletek egész arzenálját. Kaphatsz tippeket lakberendezéshez, újrahasznosításhoz, találsz mintákat gyöngyfűzéshez, kötéshez, horgoláshoz, varráshoz, készíthetsz divatos kiegészítőket, dekorálhatod az otthonod, szépítheted a kerted, ünnepi és alkalmi dekorációkat készíthetsz, mindezt egy igazán jó hangulatú közösség tagjaként.

Impresszum

impresszum_1.jpg

süti beállítások módosítása